Het concept is eenvoudig: een vrije zaterdag, 100 geeks/techies/tweeps,  en een overvloed aan MacBooks. Meer heeft een barcamp niet nodig. De tweede Antwerpse editie op 6 maart was wat mij betreft een schot in de roos. Geen gebrek aan lekkere koffie, smaakvolle – met liefde gemaakte – broodjes, en koffiekoeken. Ondergetekende hield het bij een presentatie over Pierre Bourdieu en sociale media.

barcamp

Eerst en vooral was daar de presentatie van @alaingeenrits over presentatietechnieken. Zeer leuk begin van de dag, wetende dat net deze presentatie zonder de obligate powerpoint/keynote werd gegeven. Het concept Neurological Levels van Robert Dilts werd aangehaald om het belang van rituelen nog maar eens aan te tonen (of waarom voetballers steeds dezelfde schoen eerst aandoen).

Vervolgens een uiteenzetting van @nilsgeylen over het concept van waardebepaling achteraf. Het feit dat de focus hier vooral ligt op het praten met de klant, kon ik alleen maar beamen.

@pekesenertjes gebruikte dan weer de kunstgeschiedenis om aan te tonen dat traditionele media moeten afstappen van de illusie om met breaking news te komen, aangezien ze toch op snelheid (en kwaliteit?) geklopt worden door online media. Zeer relevante discussie achteraf ook (in het licht van de actualiteit), gezien de recente trend dat overheden openbaarrechterlijke omroepen terugfluiten wat betreft hun online strategie.

Het betoog van @pietr ging een beetje aan mij voorbij (veiligheid van creditcard gegevens, en hoe Norton je hiertegen kan beschermen). Het leverde echter wel de beste grap van de dag op. Q: “Waarom zijn er dan nog geen virussen voor Linux die creditcardgegevens onderscheppen?” A: “Omdat mensen die daarop werken te weinig verdienen”. Lachen, gieren, brullen.

@sasvangent gaf een verhelderende presentatie over omgaan met Hollanders. U leest het juist: niet Nederlanders, maar Hollanders. Er blijkt zelfs een boek over te bestaan.

Ook @janseurinck gebruikte geschiedenis om deze keer het fenomeen piraterij te kaderen. Een fijn betoog dat meer neigde naar de Franse “droit d’auteur”-visie dan het angelsaksische copyright principe. Of aandacht voor het vermelden van de auteur echter zaligmakend is voor de huidige “neen ik betaal geen geld voor muziek”-generatie, laat ik in het midden.

Verrassing van de dag was voor mij Johan Ronsse (ex-@wolfr)  over SASS en Compass als alternatief voor uit de kluiten gewassen CSS-files. Het principe is mooi: door middel van een pseudo programmeertaal kan je CSS bestanden tot een minimum herleiden, en het onderhoud ervan minimaliseren.

Afsluiters waren respectievelijk @netlash en @pietel, die (mits wat interpretatie) dezelfde conclusie maakten als ik: “build it and they will come” geldt niet voor online communicatie. Internet is geen medium, dat bij op het schap kan gezet worden bij de klassieke above en below media. Online moet zoals elke vorm van communicatie vertrekken uit een goed idee, en mag vooral geen doel op zich zijn dat eventuele middelen moet heiligen.

Waar vind ik al dat lekkers?