Steve Jobs stelde vorige week iPhone OS4.0 voor in zijn alom gekende “zwarte-trui-gepropt-in-80s-jeans-stijl”.

Belangrijkste vernieuwing: vanaf nu is “multitasking” een feit. Met andere woorden, gebruikers kunnen eindelijk verschillende applicaties in de achtergrond laten lopen, en moeiteloos van de ene naar de andere switchen.

Andere nieuwigheden zijn o.a. multiple exchange accounts, iBooks voor iPhone, applicaties in mappen zetten,… Kers op de taart bleek echter iAd te zijn.

Bekijk de volledige iPhone OS 4.0 presentatie voor alle details (aanrader).

iAd

Ik was blij verrast met het vernuft achter iAd. Dit nieuwe advertentieplatform is een antwoord op de vaak crappy advertenties die in applicaties zitten. Als je hierop klikte, sloot de app en opent een nieuw venster in Safari. Je was dus volledig de draad kwijt, en moest achteraf terug naar de oorspronkelijke app om de verder te gaan waar je begonnen was. Niet leuk met andere woorden.

iAd laat toe om vanuit de applicatie waarin je zit een nieuwe “gesponsorde” applicatie te openen, waar tekst, video, maps,… kunnen gebruikt worden. Het gaat dus verder als de klassieke banner, en levert de gebruiker een “branded” applicatie die vooral gericht is op “ervaring”. “Emotion + Interactivity”, aldus Steve Jobs.

Een stukje uit de keynote over iAd:

Een nieuwe manier van adverteren?

Apple vindt op zich niets nieuws uit. Er bestaan al gelijkaardige advertentievormen. De “rode knop” die de Vlaamse digitale televisiekijker kan gebruiken is er zo een bijvoorbeeld. De Facebook ads die verwijzen naar een Facebook applicatie vertonen ook enkele gelijkenissen. Toch munt Apple wederom uit in enkele “trap-open-deuren-in” marketing wijsheden.

“Content is King”: iAd laat toe om hoogwaardige content te publiceren. Video, games,…

“Conversion is King”: Vanuit iAds kunnen ander apps aangeboden/verkocht worden, kunnen formulieren ingevuld worden, producten besteld worden,… of kan eenvoudig de gebruiker een ervaring meegegeven worden.

“Segmentation is King”: los van de meetmogelijkheden binnen deze apps, lijkt het erop dat je nauwkeurig kan kiezen op welk segment van gebruikers/applicaties  je iAds laat verschijnen op basis van zoekwoorden, locatie,… Het AdWords denken van Google met andere woorden.

“Push vs. Pull”: er wordt een originele mix gemaakt tussen push en pull media. Op zich wordt de iAd gepusht naar de gebruiker, maar vanaf het moment dat hij erin zit, wordt hij heel vlot door de applicatie geleid (pull) ten opzichte van de klassieke advertentie.

“Make Content Worth Sharing”: iAd applicaties kunnen eenvoudig doorgestuurd worden, vrienden kunnen uitgenodigd worden voor spelletjes,… iAds zijn bij uitstek gemaakt om te delen. Een advertentie die letterlijk gemaakt is om te delen. +1 voor Apple.

“What is in it for me?”: Vanuit het standpunt van de gebruiker krijgt hij enkel iAds die samenhangen met de context van de applicatie waar hij/zij op dat moment inzit. De gebruiker krijgt idealiter enkel relevante informatie.

“Keep it simple, Stupid!”: iAds kunnen ontwikkeld worden in HTML5. De ontwikkelingskosten liggen dus vrij laag, en iAds zijn daardoor eenvoudig om op de rails te zetten. Langs de kant van de  gebruiker is het gebruik van iAds vanzelfsprekend bijzonder eenvoudig en rechtlijnig.

Het lijkt er dus op dat Apple met iAd de juiste puzzelstukken heeft samengelegd om een succesvol advertentieplatform in de markt te zetten. Inkomsten zullen 60/40 verdeeld worden, en de iAds worden gehost en verspreid worden door Apple zelf. Beperkte mogelijkheden om te segmenteren en doelgericht te adverteren kunnen eventueel nog roet in het eten gooien, maar laat ons daar even niet vanuit gaan.

Lees ook: