De locatie was voor de tweede keer These Days, de hashtag werd vastgelegd op #wawbe, en er kwamen veel mensen niet opdagen (wat waarschijnlijk iets te maken had met het ongeval op de E19). Ondergetekende was met zijn trouwe Brompton onderweg en was dus netjes op tijd.

The Value of Social Media – Bart De Waele/@Netlash

Na korte inleiding door gastheer Siegert Dierickx van These Days, stak webhead Bart De Waele (Netlash/Talking Heads/Tagger.fm/…) van wal.

Het geheel vormde een goed samenhangend geheel, wat – zoals @minorissues achteraf zeer juist verwoordde – de juiste manier is voor mensen die niet dag in dag uit met sociale media bezig zijn.

Je voelde heel duidelijk de inslag van boeken zoals What Would Google Do (Jeff Jarvis) en Groundswell (Forrester).

Volgens Bart ligt de toekomst voor online marketing  in Self organising marketing campaigns. Hij haalde concreet het voorbeeld aan van Foxinabox. Pieter Baert gaf dit initiatief wat promo door enkele van deze “maak zelf uw sterrenmaaltijd uit de doos”-pakketen te verspreiden onder twitterati.

Wat gebeurde er: in plaats van pakketen te verspreiden, nodigden enkele Girl Geeks zichzelf uit zodat hij zou koken.

Point: als marketeer moet je ervan uitgaan dat een campagne helemaal anders moet kunnen uitdraaien dan hoe jij ze bedoeld hebt. Dit stukje creativiteit van je publiek mag zeker niet verhinderd worden. Listen, Facilitate and Converse dus met andere woorden.

Als afsluiter gaf hij nog “het café” als metafoor voor sociale media. Als bedrijf moet je niet binnenstappen en beginnen roepen tegen een groepje mensen dat aan tafel zit (de kluster). Je moet eerst luisteren, en vervolgens inpikken op basis van wat gezegd wordt.

Radian6 Demo

Radian6 is een platform om sociale media te monitoren. Onder het motto “Listening, measuring, engaging” (cfr. Bart De Waele) wil het een tool zijn voor analyse en optimalisatie van sociale media.

Siegert Dierickx gaf een zeer overtuigende live demo van het platform aan de hand van de These Days WOM campagne Friends of Glass.

Waar gaat het nu over? (De meest eenvoudige manier om dit te ontdekken is een demo aanvragen.)

Radian6 is een soort crawler die alles wat over bepaalde termen gepubliceerd wordt op sociale media gaat doorzoeken. Dit kunnen zowel blogs, videoblogs, forums, twitterstreams,… zijn. Aan de hand van boolean combinaties kan je gaandeweg een range van keywords verder verfijnen en optimaliseren. De interface is zeer intuïtief en mooi qua design.

Eerst en vooral geeft de tool dus een kwantitatief inzicht in je keywords. Deze kan je zeer uitgebreid monitoren en in verschillende vormen in een dashboard brengen (trends, piecharts, tag clouds,…)

Wat Radian6 vooral uniek maakt, is de “River of News”. Deze feed over je drilldown geeft een constante update van wat waar door wie geschreven wordt. Vervolgens kan deze informatie manueel taggen, categoriseren en opvolgen. Je kan hier ook het “sentiment” van de content bepalen. Op deze manier kan je dus de kwantitatieve data op een kwalitatieve manier verrijken en analyseren.

Dit heeft de belangrijke implicatie dat het gebruik van een dergelijke tool dagelijkse opvolging vereist. Zoals altijd zijn goede tools pas goed als ze door de juiste mensen beheerd worden.

Lees ook:

Met dank aan Michael Notté voor de foto.