Twiist oftewel The Way Internet is Supposed to BE. Onder dit motto was het vrijdag verzamelen geblazen in het provinciehuis in Leuven. Sprekers van dienst en hun respectievelijke thema’s waren:

  • Serge Jespers: Introducing the Flash Platform
  • Brian Suda: Transient semantics and microformats (slides)
  • Drew McLellan: Cost-effective web development (slides)
  • Aral Balkan: Remember the magic
  • Elliot Jay Stocks: Usability vs. Aesthetics (boek: sexy web design)
  • Glenn Jones: Experiments in data portability (slides)
  • Chris Messina: the Open Social Web (slides) (prose form)

Hun uitgebreide bio’s kan je op de Twiist site raadplegen.

Eerst en vooral toch even meegeven dat dit event geweldig georganiseerd was. Budgetvriendelijk (€121), geweldige locatie nabij het station van leuven, mooi evenwicht tussen sprekers en pauzes, en – misschien het belangrijkste – de sprekers waren van internationaal topniveau.

Aral Balkan sprong er qua presentatie skills boven uit. Zijn manier van presenteren had soms meer weg van stand-up comedy, maar dat weerhield hem niet van bijzonder inspirerend en inhoudelijk zeer sterk te zijn.

Wat in de breedte opviel, was de inhoudelijke relevantie van quasi elke spreker. Enkele hete hangijzers kwamen enkele keren terug, en vormden voor mij een rode draad doorheen de dag.

Microformats

Hoewel Microformats niet in 1-2-3 zijn uit te leggen, waag ik toch een kleine poging: het zijn toevoegingen op klassieke html die toelaten om semantische informatie op een gestructureerde manier toe te voegen aan webpagina’s, om zo het decentraliseren van inhoud te vergemakkelijken. Een meer uitgebreide definitie vind je op Microformats.org. Een crawler kan bijvoorbeeld veel gedetailleerder weten wat de inhoud is van een bepaalde link. De toepassingen gaan echter verder.

Dat deze Microformats actueel zijn, bewijst het feit dat Google vorige dinsdag aankondigde om Microformats vanaf nu te gebruiken bij Rich Snippets. En als Google zich achter het semantische web begint te zetten, kan het wel eens belangrijk worden in de toekomst.

Ook Google Squared, dat informatie in een soort tabel wil weergeven, en eind deze maand in Google Labs zou moeten komen, is een uiting van het semantische web. Het lijkt ook Google’s antwoord te zijn op Wolfram Alpha, de eerste semantische zoekmachine.

Draagbare identiteit

Wat in verschillende presentaties terugkwam als het “NASCAR”-probleem. (verwijzend naar de overdaad aan logo’s op Nascar wagens) Er moet gezocht worden hoe men kan voorkomen dat men op elk sociaal netwerk een nieuwe account moet maken. Hoe kunnen deze verschillende identiteiten samengevoegd worden tot een draagbare identiteit over verschillende netwerken heen? Een bijzonder relevante kwestie lijkt me dit, als je bijvoorbeeld kijkt naar de eindeloze reeks logo’s onder een add-to-any of add-this button.

Delight

Dit kwam vooral bij Aral Balkan aan bod. Met “remember the magic” wilde hij duidelijk maken dat de differentiërende factor voor online succes de ervaring van de gebruiker is. Deze ervaring moet bijna magisch zijn, en “delight” teweeg brengen. Hoewel dit in webdesign en (in de ruimere zin) marketing een evidente waarde moet zijn, is het plezier van iets nieuws te ontdekken soms ver te zoeken.

Het deed me wat denken aan het concept “eigenbelang van de eerste verteller” in het boek Maak van je merk een held van Guillaume Van der Stighelen. Als een online ervaring zo overweldigend inwerkt op emoties, voelt de verteller er alle belang bij om dit zo snel mogelijk aan zo veel mogelijk mensen te vertellen. De essentie van het virale effect dus. (Wat heel wat verder gaat dan “laten we eens een Facebook applicatie maken, want iedereen doet het”)

Het was datzelfde gevoel van “delight” dat ik kreeg toen ’s middags de twunch van een 40-tal Twiist bezoekers de Quick van Leuven binnenviel. Dat Twitter als online medium zulke grappige offline gevolgen kan hebben, blijft me in positieve zin verbazen.

Leuke conferentie dus die Twiist. Hopelijk volgend jaar nog meer van dat lekkers.