Bob Pente lichtte het opzet van 1:1 lab toe op Marketing Day afgelopen dinsdag (na de schitterende uiteenzetting van Mary Beth Kemp). Dit onderzoekscentrum is een initiatief van Xerox Canada, in samenwerking met de Canadese Post en de locale DM organisatie. Doel is markteducatie. Door cases en proefprojecten kunnen bedrijven zonder risico’s de voordelen en toepassingen van Data Driven Marketing leren kennen.

Context

  • Marketing past nu nog te vaak de “spray en pray” techniek toe. One to one in plaats van one to one to many.
  • de consument is reclame beu en wil zelfs betalen om reclamevrij media te gebruiken
  • de reden hiervoor is de irrelevantie van veel boodschappen => dit moet data driven marketing oplossen

Het nieuwe data driven marketing paradigma

Tot voor kort bestond er bij velen angst. De technologie is nieuw. Er is onvoldoende data beschikbaar. En wat met de risico’s?

Na de shift naar het nieuwe paradigma moet deze angst verdwijnen. De technologie kan het nu wel degelijk aan. Het wordt tijd dat “customer centred” meer wordt dan enkel theorie.

Waarom werkt data driven marketing?

“Data driven secures the relationship” door middel van relevantie. Men kan gesegmenteerd gaan werken, met de juiste boodschap, de juiste promotie. Men kan eenvoudig cross selling doen. Het combineren van web en print wordt mogelijk. Cross channel marketing is de toekomst.

Cases

  • Tourism British Columbia
    Men heeft enkel NAW gegevens van klanten. De strategie is om deze data te verrijken met een data collectie aan de hand van 6 non-invasieve vragen op web. Deze gegevens worden geëxtrapoleerd naar 2500 variabelen. Zowel de e-mail als de print brochures worden volledig gepersonaliseerd tot in het (bijna) absurde. Resultaat is een ROI stijging met 25%.
  • Heritage education funds
    Deze organisatie verkoopt spaarformules om kinderen te laten verder studeren. Zowel layout, copy als budgetplanning worden gepersonaliseerd. Resultaat is een 400% stijging in customer lifetime value.
  • Allstream
    Het voormalige AT&T wordt in de markt geplaatst aan de hand van personalised URL’s in DM. Deze DM focused op pijnpunten in de aangeschreven organisatie, gedetecteerd via CRM. Resultaat is een respons stijging van 800%.

Deze uiteenzetting was conceptueel niet zo overdonderend, waar de aangehaalde cases spectaculaire voorbeelden waren van hoe het wel moet.

extra links: