In Gent vond gisteren de tweede Belgische editie van de Web Analytics Wednesdays plaats. Organisator Web Analytics Association had deze keer bSeen bereid gevonden om gastheer van dienst te zijn. De locatie in de Zebrastraat was een schot in de roos. Goede bereikbaarheid, mooie kader en een zeer verzorgde bar.

Het principe van de WAW is eenvoudig. Het is in de eerste plaats een gratis event. Tijdens een aantal sessies wordt een centraal thema toegelicht door agencies of vendors. Achteraf biedt de sponser van dienst iets te drinken aan, en kan er naar hartelust genetwerkt worden. Na de eerste editie vorige maand in Antwerpen die uiterst positief meeviel, waren mijn verwachtingen dan ook hoog gespannen.

Targeting customers and optimizing lead generation @ Volvo

Na een korte inleiding door WAA Country Manager Michael Notté, stak Jourik Migom (strategic planner – Boondoggle) van wal met een case over het optimaliseren van lead generation voor Volvo.

Uitdaging voor het Volvo project is het feit dat 5 verschillende agencies betrokken zijn bij de marketingmix. 5 agencies met elk hun aparte agenda’s en hun eigen data.

In het proces van leads genereren zijn in dit geval drie centrale plaatsen mogelijk om te meten en te rapporteren, met elk hun mogelijke data die in analytics kunnen vertaald worden.

  1. media: analytics kunnen hier voortkomen uit CTR, CPC, … voor online media. offline media zijn hier veel minder eenvoudig te meten.
  2. website: naast de portaalsite van Volvo (die Webtrends heeft als analytics oplossing), ontwikkelt Boondoggle ook specifieke minisites (die op hun beurt uitgerust zijn met Google Analytics)
  3. dealers: ten slotte beschikken de dealers uit het netwerk ook over CRM data.

De uitdaging is hier: welke mediacampagne geeft nu de meeste conversie?

Er werpen zich sowieso al enkele barrières op:

  1. media: traditionele media geven geen behavioral data
  2. websites: aangezien zowel de minisite als de portaalsite een andere analytics oplossing hebben, is het moelijk om hier funnels te meten.
  3. dealers: de Volvo dealers kregen geen data uit de site.

Hoe werd dit proces geoptimaliseerd?

  • op de minisite wordt de interesse van de klant gemeten (bvb type wagen)
  • als vanuit de minisite wordt geklikt naar de portaalsite, krijgen de bezoekers push forms op basis van hun navigatie gedrag. Dit gebeurt aan de hand van technologie van Netmining, die ik enkele dagen geleden ook zag op Marketing Day, bij de sneak van het Net Affairs platform van WDM. (Na de sessie werd hierover nog kort een demo gegeven door iemand van Netmining.)
  • de dealer krijgt ten slotte alle verzamelde info over de lead die een formulier heeft ingevuld in een rapport. Deze “contact insights” geven hem een perfect instrument om aan upselling/crossselling te doen van zodra hij met de prospect in contact komt.
  • ten slotte wordt de database van het above agency (Proximity BBDO) geplaatst tussen de Volvo CRM data en de contact insights om een zo volledig beeld te geven aan de dealer.

Conclusie: door op de juiste plaatsen te meten en te segmenteren, krijgt de Volvo dealer de cruciale informatie om potentiële klanten zo optimaal mogelijk te benaderen. Zeer interessante en duidelijke case dus. Nog van dat!

Sitestat Live Segmentation – Nedstat

Hierna volgde een korte demo van de Sitestat Live Segmentation functionaliteit van aanbieder Nedstat. Op het eerste zicht zag ik geen enkel onderscheid met de Advanced Segmentation tool in Google Analytics waar ik mee vertrouwd ben. Er werd ook nergens een duidelijke USP getoond. Mij overtuigen van Nedstat is dus nog niet gelukt. Volgende keer beter.

Practical customer segmentation: basic ideas with great results

Ten slotte presenteerde Steve De Veirman van organisator bSeen enkele cases van recente projecten, in casu Isotrie.be en Combell.com. Kort samengevat werden bij Combell aparte portalen onwikkeld voor IT-newbies en IT-pro’s. Bij Isotrie werden op de het splash screen naast de klassieke “enter” ook twee aparte CTA’s ontwikkeld om respectievelijk bouwers en verbouwers naar een aparte versie van de site te sturen. Dit alles door middel van Googles setvar functie en GA Advanced segmentation. Op product pagina’s werden CTA’s toegevoegd om offerte’s aan te vragen en info fiches te downloaden.

In beide cases werd de setvar functie op de homepage gebruikt. Dit kan volgens mij ook problemen veroorzaken, wat ik al eens eerder tegenkwam op het google support forum. (setvar…? “hoe gebruik ik setvar” op googlitycs)

Het opduiken van splash pages in deze presentatie deed mijn wenkbrauwen ook enigszins fronsen. Als je zo’n pagina op je top domain url zet, kan dit niet echt bevorderlijk zijn voor SEO. De pagina wordt namelijk nooit vernieuwd, waardoor je ranking in zoekmotoren onherroepelijk naar beneden tuimelt.

Samengevat een leuke presentatie, maar geen wereldschokkende dingen gezien.

Maak ik ergens een verkeerde conclusie? Laat in de comments achter wat jij ervan vond.