Vandaag kreeg ik een mailtje in de bus van Adobe. Onmiddellijk was ik ontgoocheld door de verschillende e-mail marketing blunders.

Zonder afbeeldingen

De e-mail begint met een automatisch gegenereerd veld met de naam van de subscriber links bovenaan. Daarnaast en daaronder zitten bijzonder grote afbeeldingen, die per default worden geblokkeerd door de meeste e-mail clients, zowel web-based (HotMail, Gmail, Yahoo,…) als via een software zoals Outlook of Eudora.

Bovenaan staat ook de link om de e-mail online te bekijken. Ze gebruiken een bijzonder eigenaardige zin “Klik hier om deze mailer in een browser te openen”. Een zin zoals “Klik hier als u deze e-mail niet kan lezen,” of “Klik hier om deze e-mail online te bekijken” lijkt me beter.

adobe11

Het probleem (of moet ik nu zeggen uitdaging) is dat er geen enkele informatie over de betekenis van de e-mail zichtbaar is vooraleer de lezer toestaat om afbeeldingen te downloaden.

Daarenboven moet de lezer al behoorlijk scrollen vooraleer hij iets van boodschap te zien krijgt. In de Preview Pane (het leesvenster) van de e-mailclient is bijgevolg niets te zien dat de lezer aanzet tot “lezen”. En als de lezer niet geïnteresseerd is, drukt hij binnen fracties van seconden op zijn Delete knop. Verloren moeite van Adobe dus.

adobe3

Daarnaast zit er geen enkele duidelijke Call to action in deze mail wanneer de afbeeldingen niet getoond worden. Deze ontbreekt niet alleen in het Preview pane. Als we de mail openen en naar beneden scrollen, vinden we geen call to action.

adobe4

Met afbeeldingen

Pas nu wordt de call to action duidelijk. Weliswaar niet in de preview pane, maar pas wanneer de afbeeldingen aanstaan en we naar beneden scrollen.

adobe5

Adobe wil de crisis aanhalen als hét argument om zelf meer DTP te doen, en zo te besparen. Ze bieden een gratis try-out aan, videotutorials, en een knop om het pakket onmiddellijk te bestellen.

Over het gebruik van deze meervoudige call to action kan je ook discussiëren. Moeten ze zich niet eerder richten op één duidelijke boodschap, bijvoorbeeld “neem nu een gratis try-out en bespaar geld”.

Dit laatste zou ook een leuke oefening kunnen zijn voor een meer uitgebreide e-mail campagne, waar je na de proefperiode een getriggerde reminder stuurt naar diegene die de trial hebben genomen, en mensen vraagt om het pakket volledig aan te kopen. Je kan er dan een kortingsbon bijsteken.

Waarschijnlijk hebben ze in hun database ook wel gegevens om gesegmenteerd te gaan werken. Mensen die nog geen CS versie hebben zouden ze kunnen aansturen om CS 4 te proberen. Anderen die wel CS3 hebben, proberen laten upgraden. Op die manier zijn de verschillende call to actions niet meer nodig.

Het lijkt me levensbelangrijk voor een bedrijf van digitale communicatie faciliteert om zelf ook wel eens na te denken over de e-mail als marketinginstrument, los van het design van hun e-mail.