Brian Carter van Fuel Interactive schreef een bijzonder relevante post op Search Engine Journal over het belang van conversie tracking bij het gebruik van AdWords.

Enkele belangrijke conclusies:

  • optimaliseren zonder conversie tracking is onbegonnen werk. Voor optimalisatie zou je kunnen “raden” op de old school marketing manier, maar dat leidt nergens toe. Je hebt nu eenmaal feiten nodig om je budget te kunnen verdedigen.
  • KPI’s zijn idealiter dan ook gebaseerd op conversie, en niet op CTR of CPC.
  • Google Analytics alleen volstaat niet om AdWords te evalueren.
  • Conversie tracking laat toe om een bedrag te plaatsen per conversie, en zo ook sneller ROI te berekenen in je analytics pakket.
  • AdWords implementeren zonder conversie tracking is dus weggegooid geld

Extra tips:

  • je kan ook een variabele revenue invullen, mits de juiste tweaks
  • als je Omniture gebruikt samen met AdWords, is het niet ongebruikelijk dat de opbrengsten zullen verschillen. Dit komt onder andere omdat Omniture de conversie rekent op de dat van de eerste stap binnen de Goal Funnel, terwijl AdWords de laatste dag gaat nemen als conversiepunt.
  • eenzelfde landingspagina gebruiken voor verschillende conversies binnen eenzelfde adwords account veroorzaakt problemen. Die landingspagina kan namelijk te veel conversies triggeren, waardoor meervoudige conversies geteld worden.

Bekijk zeker eens de volledige post en de zeeeer geeky video samenvatting van Brian Carter over Google AdWords conversie tracking.