De laatste dagen kondigde De Standaard met groot tromgeroffel haar nieuwe layout aan. Na wat herrie over het beta testen op twitter, kreeg ik onderstaande mail in mijn mailbox.

standaars

Op zich leuk dat ze mij op de hoogte houden. Jammer genoeg staat er nogal een pijnlijke fout in de copy van de titel, namelijk Standaars i.p.v. Standaard. Jammer wel. (ik hoor de liefhebbers van fecaliën humor onder ons al bulderlachen).

Leuk voor De Standaard: in een andere mailbox kreeg ik een kwartier later gelukkig een verbeterde versie van de mail, waar de krant in kwestie terug eindigt op een letter -d.

Snel in het herstellen van hun fouten zijn ze dus wel. En we kunnen hier wel zeggen dat zulke copy-fouten niet zouden mogen, maar “wie zonder zonden is, werpe de eerste steen!” Dus wederom alle begrip van mijnentwege.

Ondertussen wemelt het online ook van de commentaren op dat nieuwe design (zoals deze zeer interessante post van kapingamarangi). Persoonlijk vind ik de layout wel wat meer rust hebben, hoewel de overdaad van serif lettertypes mij wat zenuwachtig maakt. Wat meer afwisseling tussen serif en sans-serif zou mogen. Hierover kunnen we echter ook enkele dagen discussiëren, dus we laten dit even in het midden.

Ondertussen leert wederom Twitter ons dat de server van de nieuwe De Standaard Online wat problemen heeft met de serverload.

Dit allemaal op een rijtje vind ik eigenlijk nog niet zo erg. Wat ik wel erg vind, is dat in de aankondigingsmail enkele zware uitdagingen zitten. (Ik vermijd graag het woord problemen, en vervang het door “uitdaging”. Het klinkt misschien minder erg, maar het maakt het des te dringender)

Als je een nieuwe layout van een website communiceert, waarom neem je dan ook niet die layout over in de template van je nieuwsbrief? Geen mooiere kans bestaat om in de mailbox van je lezer onmiddellijk met die nieuwe look and feel binnen te komen. Een weggegooide kans ook om nieuwsgierigheid aan te wakkeren van die lezer.

Linksbovenaan de nieuwsbrief komen we namelijk het DSO logo tegen.

mailhead

Wat toch wel behoorlijk verschilt van de nieuwe header van de website

dsoheader

Samengevat: het design en de look and feel van een e-mail moet altijd zo veel mogelijk aansluiten bij de landingspagina waar de belangrijkste call to action van die e-mail over gaat. Rendering en deliverability zijn uiteraard ook belangrijk, en kunnen afwijkingen verklaren. Bij dit voorbeeld van De Standaard is dit echter niet aan de orde. Het lijkt mij eenvoudigweg “vergeten” te zijn.