Vandaag kwam ik een zeer leuke videopost tegen op SEOmoz. De verschillende types van incoming links worden gerangschikt naargelang de toegevoegde waarde die ze bieden voor je SEO. Aangezien dit een zeer volledig overzicht is, en volgens mij de crap achterwege laat, vat ik kort even samen van evil naar SEO heaven.

Spam links – niet goed

  • comments spam: links die komen vanuit comments
  • guestbook spam: links vanop guestbooks
  • link farms: pagina’s die enkel een overbodige verzameling van links hebben (denk aan startpagina.nl, maar ook “bezoek ook” pagina’s …)

Lage kwaliteit linkers

  • rommel directories
  • comments op blogs
  • forum handtekeningen
  • sites die je zelf bezit
  • altijd dezelfde sites die linken
  • sociale media profielen (alhoewel deze laatste een twijfelgeval zijn)

Gemiddelde kwaliteit

  • partners
  • goede directories
  • blogrolls (hoewel sommigen hiervan teveel lijken op link farms)

Link heaven?

  • Je kan niet beter hebben dan in een context vernoemd worden op een goede blog of nieuwssite
  • de sleutel is “editorial content”
  • hij laat ook nog een speciale vermelding achter voor links in widgets en badges

bekijk de volledige Whiteboard Friday video

Moraal van dit verhaal: deze redactionele bijdrage op deze blog is goed voor de ranking van SEOmoz. Hoe meer waarde deze blog na verloop van tijd krijgt, hoe beter dit ook is voor diegene waar ik naar link. Met andere woorden laat ik hier zien dat ik de content op SEOmoz wel oké vind. En daar gaat het dus uiteindelijk om: doe inspanningen om het onderwerp te zijn van nieuws, discussie of wat dan ook wat ophef maakt, en wat anderen waardevol vinden om redactioneel toe te lichten.