Vandaag kreeg ik de vraag welke de beste oplossing is om een netwerk op te bouwen van sympathisanten op Facebook. Er zijn ruwweg twee mogelijkheden: Groups of Fan Pages. Maar wat zijn nu juist de gelijkenissen en verschillen?

Ann Smarty van Search Engine Journal vat het als volgt samen:

  1. fan pages zijn (in tegenstelling tot groups) zichtbaar voor niet geregistreerden, worden dus geïndexeerd in zoekmotoren, en bijgevolg interessant voor SEO.
  2. met groups kan je (in tegenstelling tot fan pages) uitnodigingen naar vrienden versturen in bulk om ook lid te worden. een viraal pluspunt met andere woorden.

Smarty zet de verschillen in detail in een matrix:

Key Feature Facebook Page Facebook Group
“Ugly” URLs No Yes
Hosting a discussion Yes Yes
Discussion wall, and discussion forum Yes Yes
Extra applications added Yes No
Messaging to all members Yes Yes
Visitor statistics Yes (”Page insights”) No
Video and photo public exchange Yes Yes
“Related” event creation and invitation Yes No
Promotion with social ads Yes (never tried it) No

Het toevoegen van extra applicaties bij een Fanpage is wel degelijk mogelijk. Het aanmaken van events bij Groups ook. De verschillen zijn dus enkel nog de “ugly URL’s”, de statistieken, en de eventuele advertenties.

Zoals Smarty terecht besluit lijken groups dus beter te zijn voor snelle ad-hoc virale acties, terwijl fanpages beter lijken te zijn voor een lange termijn project (tevens indachtig het feit dat ze geïndexeerd kunnen worden).

Seni Thomas is dezelfde mening toegedaan in een artikel op mpDailyfix.

  • een fanpage mag geen doel op zich zijn, maar moet interactie tussen klanten als doel hebben
  • maak van je fanpage een “conversation HUB”, waar zowel vrienden als vijanden als het bedrijf kunnen discussiëren en interageren

Een mooi voorbeeld dus van collaborative marketing. Consumenten willen steeds meer meebouwen aan de producten van de merken die ze prefereren. (hierover een goeie post op MarketingVox).

Tot slot een praktisch vraag. Wat doe je als je al een group hebt, en je wilt overschakelen naar een Fanpage? Blijkbaar kon dit vroeger (weliswaar moeizaam), maar heeft facebook dit om een of andere reden geschrapt. Je kan natuurlijk ook creatief zijn, en je group members motiveren om over te schakelen naar de fanpage adhv een goeie incentive.

Wil je een fanpage aanmaken? Ga naar de Create Fanpage pagina op Facebook.

update 1 april:

Facebook heeft vorige week de layout van zowel gewone profielen als fan pages gewijzigd. Voor bedrijven en organisaties is het nu nog interessanter geworden om te kiezen voor de page.

Berichten van fan pages komen nu namelijk default in de feed van de fan terecht op zijn homepagina. Iemand kan wel kiezen om berichten van een bepaalde page niet meer te ontvangen, maar dit risico lijkt eerder beperkt. Weer een extra streepje voor dus voor de fan pages.

Daarbij komt nog een extra voordeel: fan page bieden ook insights of statistieken aan van gebruikers. Wat het hier helemaal interessant maakt, is dat je fans ingedeeld worden in geslacht en leeftijdsgroepen. Iets waar je bijvoorbeeld bij emailmarketing al heel wat moeite moet voor doen om te weten te komen.

Aan deze insights kan je dan ook gesegmenteerde advertenties hangen. Je kan deze optimaliseren op basis van insights. Deze segmentatie kan gebeuren op basis van leeftijd, geslacht, locatie en nog andere eigenschappen.Dit gaat dus veel verder dan bijvoorbeeld Google AdWords, waar geslacht en leeftijd niet aan de orde zijn.

Je kan kiezen om te betalen door middel van CPC (cost per click) of CPM (cost per impression).

Meer weten?

Ga naar de facebook fan page advertising pagina om een pagina aan te maken, en meer info over de mogelijkheden om reclame te maken op facebook aan de hand van je fan page.

Update 16 juni

Facebook voerde zopas de vanity url’s in. Zowel voor profielen als voor Pages is een url mogelijk met de structuur http://www.facebook.com/vultinwatjewilt. Voor pages geldt wel de voorwaarde dat je op 31 mei minstens 1000 fans moest hebben.

Meer info? Username voor Facebook aanvragen