MarketingSherpa is een Amerikaans research bedrijf dat voornamelijk case studies, benchmark data en how-to informatie publiceert. Elk jaar brengen ze ook een overzicht van tips voor het komende jaar verdeeld in een leuke white paper.  Download hier het volledige rapport.

algemene trends:

  1. e-mail is niet dood
  2. bouw sociale netwerken
  3. het belang van SEO

Over e-mail

  • e-mail blijft ook voor jongeren het meest geliefde kanaal voor promotionele boodschappen. Let op met bijvoorbeeld SMS. jongeren gaan mobiele reclame snel als invasief interpreteren
  • zorg voor je bestaande klanten alvorens naar nieuwe te zoeken
  • “plain text email” blijft een geldig alternatief ten opzichte van een zwaar gelayoute e-mail. bij voorbeeld om op een persoonlijke en informele manier een opt-in te verkrijgen
  • test provocerende subject lines uit
  • ondanks bloggen, seo, ppc, sociale media, etc. blijft de “goedkope” maandelijke e-mail nieuwsbrief een niet te onderschatten medium. zeker in tijden van budgetschaarste.

Over web2.0

  • wees transparant. “peel away the layers of grand illusion”

Over search marketing

  • plaats prominente aanbiedingen op elke pagina. maak van elke landingspagina een homepagina.  Dit lijkt evident, maar weinige sites passen dit echt consequent toe.

Over B2C

  • onderzoek het gebruik van PURLS (personalized URLs)
  • luister naar je klanten: “sell what your customers want to buy, at the price they want to pay, instead of what you want to get rid of at the profit you want to earn.”

Over bedrijfscultuur

  • creëer een marketingcultuur
    • zoek steun op het hoogste niveau van je bedrijf voor het marketingbudget
    • doe projectvergaderingen op geregelde basis, om zoveel mogelijk partijen te betrekken
    • accepteer dat dingen mislukken en trek de juiste conclusies
    • hanteer een voortdurende TEST-mentaliteit
  • “get it done”: er zijn altijd veel meer redenen om een marketingactie niet te doen, als om ze wel te doen. als je echter voelt dat het goed zit, ga er eenvoudigweg voor
  • respecteer je intuïtie, en heb geen angst om neen te zeggen tegen bepaalde projecten

Over blogs en PR

  • als je bloggers als PR instrument wil gebruiken
    • zoek de juiste bloggers en volg ze enkele maanden voor je campagne
    • maak je bekend bij de bloggers (reageer af en toe op posts)
    • wees beleefd en spam niet

Dit is slechts een samenraapsel van enkele quotes. Aarzel niet om het volledige document te lezen.